Home » Bra tips » Problem som kan uppstå med webbshoppen

Problem som kan uppstå med webbshoppen

webshop_167274350

Att starta en webbshop innebär flera fördelar gentemot att ha en fysisk butik. Men det kan så klart också uppstå en hel del problem och frågetecken när man har en shop över nätet. 

Fraktpriserna

Beroende på vad man säljer kan man få problem att få ned fraktpriset. Det är en sak om man säljer pennor och blick men om man säljer granitskivor och andra stenmaterial, är det viktigt att ha en leverantör som ger bra priser så man inte behöver be kunderna betala dyra fraktpriser. Om frakten blir för dyr brukar kunderna vända sig till andra platser istället. Har man ett bra kontrakt kan man till och med erbjuda reducerat eller gratis frakt så länge man köper över en viss gräns.

Tekniska fel

Det händer inte så ofta att det sker tekniska fel på en fysisk butik. Men online kan det hända saker som gör att webbshoppen inte fungerar som den ska. I värsta fall kan folk inte handla och man börjar tappa kunder. Tekniska fel är svårt att sköta själv om man inte är insatt i programmering eller kodning. Har man köpt en färdig webbshop ska man se till att det finns service och support i kontraktet. Då kan man snabbt få hjälp att lösa problemen och i bästa fall behöver man inte ens betala för det.

Försvinner i mängden

I en mindre stad kommer det alltid synas och höras när en ny butik öppnar. På nätet är det svårare att nå fram i bruset. Att synas i sökresultaten eller få uppmärksamhet kan vara nästintill omöjligt om man inte vet hur man marknadsför sitt företag. Det lättaste men dyraste sättet är att använda sig av en marknadsföringsfirma. Annars kan man läsa om hur men gör detta. Man behöver inte köpa böcker, det finns gott om råd och artiklar på nätet som kan hjälpa dig.

Bristande uppdateringar

I en webbshop är det av yttersta vikt att man hela tiden kan uppdatera viktig information. Alla kan ju säkert tänka sig vad det skulle betyda som kund att lägga en beställning av något bara för att sedan få ett meddelande på e-post att produkten inte längre finns i lager. Ännu värre är det om denna produkt inte heller kommer att fortsätta köpas in av en eller annan anledning. Kontinuerliga uppdateringar är något varje webbshop behöver göra för att hålla sina kunder korrekt informerad om vad som faktiskt finns tillgängligt.